STADEN TROLLHÄTTAN

TROLLHÄTTE KANAL

Tre trappor i nedre slussarna

Det här är de nedre tre slussarna i 1916 års slussled, uppströms ligger ytterligare en sluss. Här ligger också Sjöfartsverkets Kanalcentral som manövrerar slussarna i Trollhättan, Lilla Edet och Vänersborg. Samt ett antal broar. Hela farleden längs Göta älv mellan Göteborg och Vänern är drygt 8 mil lång och båtarna passerar 13 broar, varav 10 är öppningsbara.

När slussleden invigdes ersatte den de två äldre lederna från 1800 och 1844. Nu ska också denna också ersättas med en ny och större slussled.

Skälet är att anläggningen inte kommer att hålla så många år till, även om man regelbundet arbetar med renovering.

Man vill också bygga för större fartyg i den s.k. Vänersjöfarten för att minska transporterna på väg och järnväg. Det handlar framför allt om frakt av produkter mellan industrin i Värmland och hamnar i Danmark, Holland, Belgien, Tyskland, Storbritannien, Finland och Baltikum. Lasterna domineras av papper, pappersmassa, trävaror, malm och jordbruksprodukter och de största av dagens fartyg kan ha 4000 ton last ombord.

Den typ av slussar som finns här kallas kammarslussar. Den består av en kammare som avgränsas av portar. Vattenfyllning och tömning sker underifrån genom tunnlar mellan slussarna. När vattenytan i slussen är i nivå med vattenytan ovanför eller nedanför kan portarna öppnas eller stängas.

På sommaren passerar också många tusen fritidsbåtar här, ofta på väg till eller från den gamla Göta kanal som går mellan Vänern och Östersjön.

En slussning tar 15-20 minuter eller mer om man räknar med väntetiden. För fritidsbåtar gäller att fraktfartyg har företräde till slussning eller att man ibland får vänta in fler fritidsbåtar som slussas samtidigt.

1916 ÅRS SLUSSAR
  • Antal: 4 (3 nedre och 1 övre)
  • Längd: 90 meter
  • Bredd: 13,7 meter
  • Djup: 5,7 meter