INNOVATUM SCIENCE CENTER
STADEN TROLLHÄTTAN

TROLLHÄTTE KANAL

Nils Ericssons slussar 1844

Här till höger ligger de översta tre stegen i 1844 års slussled.

Längre ner fortsätter slusstrappan med två delar till, med tre respektive fyra slussar. Totalt 11 trappsteg i den ”nya” slussen jämfört med de åtta som fanns i den ”gamla” från 1800.

Att man redan efter 44 år behövde bygga nytt här berodde på att Göta Kanal byggts mellan Vänern och Vättern och mellan Vättern och Östersjön. Den var klar 1832. Och den var större än den gamla slussleden i Trollhättan.

För att kunna segla hela sträckan Göteborg-Stockholm behövdes större slussar även här.

Slussleden byggdes 1838-1844 och arbetet leddes av ett riktigt högdjur vid den tiden, ingenjören Nils Ericson. Han var med på bygget av Göta Kanal och blev sedermera Sveriges allra främste kanal- och järnvägsbyggare. De två viktigaste kommunikationssätten då.

Under mer än tjugo år bodde Nils Ericson och hans familj på gården Åker, här nere i Åkers dal. Mer eller mindre mitt i själva slussområdet som han byggde. Hit kom han redan 1830, innan Göta Kanal var fullbordad och hans tre pojkar föddes här. Mitt under slussbygget.

När bygget var klart blev Nils Ericson ”öfvermekanicus” vid Trollhätte kanalbolag.

Kan du föreställa dig livet för småbarnsfamiljen Ericsson här på 1830-talet för den unge framstående ingenjören, hans fru Wendela Wilhelmina von Schwerin och deras pojkar John, Werner och Carl – där pappa Nils slapp pendla till jobbet eftersom slussbygget låg intill bostaden?

1844 ÅRS SLUSSLED
  • Längd: 35,6 meter
  • Bredd: 7,28 meter
  • Djup: 3 meter
  • Maxlast: 300 ton

Nils Ericsons och hans fru Wendela Wilhelmina von Schwerin.