STADEN TROLLHÄTTAN

TROLLHÄTTE KANAL

1916-års slussar ersätts snart med nya

I lite mer än 100 år har nuvarande slussar i Trollhättan varit i bruk, men kanske inte så länge till. Planeringen är igång för en ny slussled.

Till vänster ligger den översta slussen i slussleden som invigdes 1916. Nedströms finns ytterligare tre slussar, som kallas nedre slussarna. Där ligger också Sjöfartsverkets Kanalcentral som manövrerar slussarna i Trollhättan, Lilla Edet och Vänersborg. Samt ett antal broar runt om i landet.

Varje år passerar fartyg med ungefär 2 miljoner ton last här och tanken är att öka den mängden till 2,8 miljoner ton. De största fartygen som kan utnyttja den här farleden mellan Vänern och havet i Göteborg lastar 4000 ton och varje sådant fartyg motsvarar ungefär 175 lastbilstransporter.

Fartygen som går i den så kallade Vänersjöfarten transporterar framför allt produkter mellan industrin i Värmland och hamnar i Danmark, Holland, Belgien, Tyskland, Storbritannien, Finland och Baltikum. Lasterna domineras av papper, pappersmassa, trävaror, malm och jordbruksprodukter.

Längre tillbaka stängdes kanalen och slussarna på vintern men sedan 1970-talet pågår trafiken året om med hjälp av isbrytare.

Under sommarsäsongen passerar många tusen fritidsbåtar i slussarna. En slussning tar 15-20 minuter eller mer om man räknar med väntetiden. För fritidsbåtar gäller att fraktfartyg har företräde till slussning eller att man ibland får vänta in fler fritidsbåtar som slussas samtidigt.

1916 ÅRS SLUSSLED
  • Antal slussar: 4 (1 övre och 3 nedre)
  • Längd: 90 m
  • Bredd: 13,7 m
  • Djup: 5,7 m