STADEN TROLLHÄTTAN

VATTENKRAFT

Stora luckan stänger av

Framför dig flyter vattnet i en kanal på väg till Olidans kraftverk. Över kanalen ser du avstängningsluckan ”Stora luckan”. Den är en del av hela det komplicerade system av kanaler, fördämningar och tekniska system som helt format fall- och slussområdet.

Flygfoto över Trollhättan 1927, med Göta älv, kraftkanalen, med stora luckan, samt trafikkanalen. I bakgrunden Strömslund, i förgrunden centrala staden.

Kanalen sprängdes ut i berget och leder vattnet från älven till intagsdammen vid Olidan. Den stod klar 1908 och delar sig längre fram i två kanaler.

Varför finns då den stora luckan? Den används för att stänga av vattnet i intagskanalen. Den hissas ner vid reparationer på kraftstationen eller intagskanalen. Luckan är av Stoney-typ och troligen landets första. Den rullar lodrätt när den manövreras. För att minska friktionen stöder den mot små järnhjul som sitter på varsin sida av luckan.

Innan maskineriet automatiserades krävdes åtta mans arbete i två timmar för att hissa luckan. Luckan är gammal, den tillverkades av Falkenbergs Mekaniska Verkstad 1910, men fungera fortfarande idag och används när Olidans kraftverk behöver repareras.

Kan du på kartan/bilden här bredvid lista ut hur hela vattensystemet fungera, varifrån kommer vattnet, vart tar det vägen och hur använder vi oss av vattens olika funktioner?

Karta och plan över Trollhätte kanal med dess slussanläggningar, ritad av arkitekten Jean Eric Rehn (1717-1793) år 1750 och förbättrad och tillökad 1790.
Trafikkanalen, intagkanalen för Olidestationen och stora luckan 1917.
Klaffbron med granittornen över trafikkanalen och brovaktstugan kring 1920. I bakgrunden stora luckan och Trollhättans kyrka.