INNOVATUM SCIENCE CENTER
STADEN TROLLHÄTTAN

INDUSTRIHISTORIA

En livräddare på RMS Titanic
När RMS Titanic kolliderade med ett isberg och förliste den 14 april 1912 omkom 1496 passagerare. Men 712 liv räddades bland annat tack vare teknik från NOHAB här i Trollhättan.

Det handlade om dävertar, eller lyftanordningar för att få livbåtarna i sjön, som var en svensk uppfinning. Sexton stycken levererade Nydqvist & Holm till rederiet som byggde RMS Titanic.

Detta är en kopia av en sådan dävert som fanns på Titanic. Den är ett minnesmärke och en hyllning till alla som omkom på Titanic, till alla som överlevde men fick sina drömmar krossade, och till den svenska tekniken som räddade så många liv.

Av de 123 svenskar som fanns ombord omkom 89 stycken. En av de som inte fick plats i livbåtarna var Henrik Kvillner, en 31-årig ingenjör på Trollhätte Kanalverk. Han hade fått ett stipendium och var på väg till Amerika för att studera järnkonstruktioner.

RMS Titanic var en oceanångare byggd 1909-11 för atlantrutten Southampton-New York och var vid tidpunkten världens största passagerarfartyg. Strax före midnatt den 14 april 1912 kolliderade Titanic med ett isberg och sjönk till Atlantens botten, varvid officiellt 1496 personer omkom.

Henrik Kvillner, ingenjör vid Trollhätte Kanalverk, var en Trollhättebo som omkom i förlisningen av Titanic 1912.

STADEN TROLLHÄTTAN
Industrihistoria

Ta reda på mer: