STADEN TROLLHÄTTAN

INDUSTRIHISTORIA

Tur och retur NOHAB! Ett lok med historia

Ångloket framför dig är tillverkat här på NOHAB och har efter lång och trogen tjänst hos SJ återvänt hem för att bli kvar där det en gång byggdes.

B-lok för SJ under provkörning i mars 1913.

Det blev många lok under NOHAB:s lok-epok. Starten var 1865 då lok nummer ett tuffade ut ur fabriken för vidare äventyr på järnvägen mellan Herrljunga och Uddevalla, som då kallades ”Havrebanan” eftersom Västgötaslättens havre tog tåget till Uddevalla hamn och sedan båt till London så att åkerierna där fick mat till sina hästar.

Det loket finns faktiskt också här på Innovatum, inne i utställningshallen på Innovatum Science Center.

Totalt tillverkade NOHAB 3000 lok, allt från de tidiga ångloken till diesellok, rälsbussar och ellok.

Först var det svenska järnvägar som ville ha lok från Nydqvist & Holm men i början av 1920-talet fick man en jätteorder från Sovjetunionen på 1000 lok och därmed var en framgångsrik export igång. Danmark och Norge köpte NOHAB-lok, liksom Turkiet, Argentina och Iran.

Det finns inte så många lok från NOHAB kvar på järnvägarna idag, men museijärnvägarna använder dem fortfarande. I Skara, Gräfsnäs och Munkedal går det fint att åka tåg draget av ett ånglok från NOHAB!

Jämfört med dagens tåg går det inte så fort men det låter, luktar och ryker på ett trevligt och väldigt speciellt sätt!

Har du själv åkt med ett ånglokståg någon gång?

FAKTA Loket SJ B 1320

Tillverkningsår: 1917
Längd: 19,49 meter
Vikt: 116,8 ton
Normalspårvidd: 1435 mm
Högsta tillåtna hastighet: 90 km/h
Drivhjul: 1,75 m
Ångtryck: 12 kp/cm²
Vattenförråd: 20 m³
Kolförråd: 6 ton

NOHAB tillverkade många olika typer av lok, här ett diesellok 1954.