STADEN TROLLHÄTTAN

INDUSTRIHISTORIA

NOHABs egen järnväg
NOHAB tillverkade inte bara lok, man hade också eget järnvägsnät.
NOHABs personaltåg, där arbetare kunde åka till och från jobbet.

Nere i ravinen fanns den äldre delen av NOHAB:s industrijärnväg som anlades 1893-94. Här transporterades produkter från verkstaden, som då låg på andra sidan kanalen, till järnvägsstationen i Trollhättan. Det var en sträcka på ca 2,8 km och över kanalen leder en svängbro tillverkad på NOHAB. Den finns kvar och fungerar än idag!

En annan finess med NOHAB:s egen järnväg var att arbetarna kunde åka tåg till jobbet! Priset för ett ”månadskort” var 1 krona och trafiken pågick från 1894 ända till 1942.

Innan den egna järnvägen byggdes lastades de tunga loken på båt som tog dem till Vänersborg, där det fanns järnväg. När även Trollhättan fått järnväg 1879 drog man loken på vagnar, från NOHAB till järnvägsstationen.

Tänk dig vilket slit!

Idag kan vi inte föreställa oss ett samhälle utan effektiva transporter. Av både tunga och lätta saker som fraktas kors och tvärs över hela världen.

Från järnvägens barndom och framåt betydde NOHAB:s loktillverkning mycket för att få igång detta och fortfarande och framåt är järnvägen en viktig del av transportsystemen. För både gods och personer.

NOHAB tillverkade sitt första lok 1865 och sedan fortsatte man fram till 1980. Totalt 115 år av loktillverkning. Det blev drygt 3000 lok som tillverkades här. Fler än på någon annan plats i Sverige.

Hur mycket tåg skulle du åka om priset för en månadsbiljett var 1 krona?

Transport av ångpanna till Trollhättans järnvägsstation innan NOHAB byggde sin egen järnväg.