Många barn provade gaming i festivalformat

Många barn provade gaming i festivalformat

Genom projektet Upplevelsenäring fick Trollhättan och Fallens Dagars unga besökare prova den unika kombinationen av gaming och fysisk rörelse samlat i en mobil eventbox på stadens torg. Dessutom fick de träffa Pro gamern Pyth som var på plats för frågor, autografer och att visa sina färdigheter och möjligheten att möta föreningarna Nördimperiet & FGC Trollhättan som var på plats för att berätta om sin verksamhet inom spelkultur.
  • Tack vare projektet kunde vi prova en helt ny typ av kulturaktivitet som vi aldrig erbjudit tidigare och utforska hur det fungerar att föra in digital teknik utomhus i den offentliga miljön tillsammans med mer traditionellt festivalutbud som musik, marknad och mat, förklarar Jenny Persson, enhetschef Allmänkultur Trollhättans Stad och fortsätter;
  • Resultatet blev väldigt lyckat, det var många barn som provade på, de tyckte det var roligt och var helt med på upplägget att först få utmana sig i den fysiska delen och sedan spela. Aktiviteten passade in väl med sitt format och vi vill gärna fortsätta att titta på hur vi kan göra våra kulturarrangemang mer innovativa i samverkan med föreningsliv och näringsliv.

Detta unika format levererades av FUZED som är en aktör som, i samarbete med städer, bygger framtidens fysiska och digitala infrastruktur för att främja barn och ungas hälsa. Genom samarbete med kommuner kopplar FUZED ihop barn och ungas gamingintresse med en hälsosammare livsstil, och etablerar anläggningar där fysisk idrott och gaming möts under samma tak. Till Fallens Dagar kom de med sin nya mobila anläggning som hade premiär på Almedalen några veckor tidigare.

Trollhättans Stad genomförde aktiviteten inom projektet ”Upplevelsnäring- kultur och besöksnäring i samverkan” i syfte att prova nya innovativa kulturaktiviteter som kan locka nya målgrupper och utforska hur digitala upplevelser kan ta plats på en stadsfestival tillsammans med övrigt kulturutbud. Till det skapas även långsiktigt positiva effekter med att samverka med en ny aktör och bransch, utbilda oss och våga prova det nya och utbyta erfarenheter kring detta mellan parterna inom projektet.