Högskolans betydelse för Trollhättan

HTU har blivit en maktfaktor i området kring Trollhättan. Den är en viktig symbol för utveckling och framtidstro och striden kring dess framtida lokalisering visade tydligt vilken stor betydelse kommunerna tillmäter högskolan.

Denna betydelse bygger i hög grad på att kommunerna anser att högskolan är nyttig för kommunerna och regionen. Nyttan av en högskola kan grovt sägas ha två sidor; först att högskolan tillhandahåller kurser och utbildningar för såväl yngre studenter som studenter som önskar vidareutbilda sig, och att detta sker så att så stor tillgänglighet som möjligt uppnås.

Kompetenscentrum

För det andra kan man se högskolan som ett kompetenscentrum, som kan tillhandahålla medverkan i . eller själv initiera – olika projekt och liknande av betydelse för t.ex. näringslivet eller offentlig och kulturell verksamhet. Denna nytta ökar och ökar väsentligt om och när högskolan utvecklas kvalitativt och fördjupas till att omfatta forskning jämte den bas en sådan måste stå på i form av fördjupningsutbildningar, forskarutbildning och växande kompetens hos såväl personal som studenter.

Högskola och samarbete

Tillgänglig erfarenhet och forskning visar att det inte finns några givna lösningar för långsiktig framgång när det gäller samspelet mellan högskola och samhälle. En högskola skapar möjligheter men ger inte med automatik några djupgående positiva effekter. Framgång i samverkan kan hänga på hur väl högskolan och olika aktörer i samhället kan berika varandra. Det finns dock konkreta exempel på samarbeten mellan högskolan och näringslivet och offentliga verksamheter som på olika sätt gett resultat. En högskola kan ju också vara framgångsrik, jämfört med andra högskolor utan att för den skull nödvändigtvis vara en viktig part i den regionala utvecklingen

Betydelse för arbetsmarknaden

Någon mer konkret utvärdering av vilken effekt etableringen av HTU haft för Trollhättans utveckling är inte gjord och det är därför också svårt att bedöma den långsiktiga betydelsen. Vad man kan säga är att etableringen av högskolan påverkat arbetsmarknaden i det avseende att utbildningssektorn i Trollhättan förändrats. Lärare, forskare och administrativ personal som annars mycket sällan skulle ha kommit i kontakt med Trollhättan är numera stationerad i staden.

Förändring eller bevarande av genusmönster

Man kan fundera kring hur etableringen av HTUs respektive delar i Trollhättan och Vänersborg följde ett historiskt mönster, vård i Vänersborg och teknik i Trollhättan, och hur detta också följde ett traditionellt genusmönster. På vilket sätt kan detta ha bidragit till förändring eller bevarande näringslivs- och samhällsstruktur. Har uppdelningen förstärkt de genusstrukturer och arbetsmarknadsförhållanden som funnits? HTU har dock medveten arbetat med dessa frågor och som exempel har den i många år varit en av de högskolor i landet som lockat flest tjejer till teknikutbildningar (runt 40 % på senare år). Många av dessa tjejer jobbar nu inom den regionala industrin.

Ökad attraktionskraft

Högskolan kan också ha påverkat den industriella utvecklingen i det avseende att HTU kan ha medverkat till att öka Trollhättans attraktionskraft för näringslivet. Inte minst har samarbetet kring de tekniska utbildningarna underlättat de stora företagens möjligheter att rekrytera kompetent arbetskraft.

Högskolan har också påverkat stadsbilden i och med att den placerats mitt i staden och övertaget byggnader från andra verksamheter. Det är tydligt hur staden tillmäter högskolan hög status då den, liksom i många andra högskoleorter får en plats .mitt i byn..

Det är en svårt att göra en övergripande bedömning av HTUs betydelse för Trollhättan och dess invånare men det kan vara intressant att fundera kring hur staden utvecklats om det inte etablerats en högskola. På vilka sätt har HTU konkret påverkat stadens utveckling och människors liv i Trollhättan?