Det var i samband med slussarna som Trollhättan började formas till ett samhälle. Utgångspunkten för slussarna, liksom för kraftverken var naturligtvis Göta älv. Fallen, både som problem och tillgång, är den givna utgångspunkter för framväxten av samhället Trollhättan.
Genom slussarna kom först arbetare, tekniker och ingenjörer för själva byggnationerna, sedan kom kanalbolaget som administratörer och utvecklare och kring detta uppstod en rad verksamheter som hade kopplingar till kanaltrafiken.
Kanalbolaget kom inte bara att driva och äga slussarna utan de blev också ägare till nästan all mark i anslutning till älven, det vill säga större delen av det som idag är staden Trollhättan. Genom detta ägande fick Kanalbolaget en helt dominerande ställning lokalt, bolaget hade ända in på 1900-talet stort eller avgörande inflytande över den lokala utvecklingen. Under 1800-talet var det få eller inga viktiga frågor i Trollhättan som inte Kanalbolaget avgjorde eller var inblandat i. Det var exempelvis Kanalbolaget som erbjöd industrimark i fallområdet till det blivande Nohab samt byggde Trollhättans kyrka
Kanalbolaget var också starkt inblandad i den fysiska planeringen av den framväxande staden Trollhättan. Det var Nils Ericson, chef på kanalbolaget som gjorde Trollhättans första stadsplan. När det gäller uppbyggnaden av Trollhättans samhälle under 1800-talet och början på 1900-talet var Kanalbolaget en central aktör. Utöver kyrkan så initierade och finansierade Kanalbolaget mycket av stadens infrastruktur, såväl inom service (exempelvis skolor) som stadsbyggnad (exempelvis vägar, vatten och avlopp).
Ångaren Pallas i 1844 års mellersta sluss vid gården Åker, 1915. Foto Wikner. Bildkälla: Innovatum Bildarkiv
Genom de tekniska problem som slussbyggena innebar kom ledande teknisk kompetens på olika sätt till Trollhättan. Polhem, Ericsson och Hansen var alla centralfigurer inom sina respektive område och verkade som ledare för teknik- och infrastrukturprojekt i hela landet. Slussarna var ett av flera stora projekt som externa aktörer genomförde i Trollhättan och som gjorde att kompetens, arbetskraft och kapital drogs till samhället.
Kanalbolaget var också starkt inblandad i den fysiska planeringen av den framväxande staden Trollhättan. Det var Nils Ericson, chef på kanalbolaget som gjorde Trollhättans första stadsplan. När det gäller uppbyggnaden av Trollhättans samhälle under 1800-talet och början på 1900-talet var Kanalbolaget en central aktör. Utöver kyrkan så initierade och finansierade Kanalbolaget mycket av stadens infrastruktur, såväl inom service (exempelvis skolor) som stadsbyggnad (exempelvis vägar, vatten och avlopp).
Slussarna bidrog starkt till de tidiga industrietableringarna i Trollhättan, som Nydqvist & Holm samt Stridsberg & Biörck. De fick även konkret betydelse genom de transporter som industrin var beroende av, exempelvis exporten av Ryssloken, råvaror till legeringsverken och övrig industri.
Kombinationen av goda kommunikationer och tillgång på kraft ledde till staden upplevde en snabb tillväxt och många nya industrietableringar fram till 1920-talet. Efter detta upphörde delvis Trollhättans konkurrensfördelar inom dessa områden på grund av att järnvägen var fullt utbyggd i landet, landsvägstransporterna började komma igång och ett nationellt elnät började byggas ut. Tillgången på elektricitet och goda kommunikationer var en bit in på1900-talet inte längre något som var speciellt för Trollhättan.
Genom Trollhätte kanal ökade transport och handel och Trollhättans kontakter med omvärlden. Genom slussarna förbättrades också förutsättningarna för industriell utveckling. Att det finns slussar betyder inte med någon automatik att det dras industri till platsen men Trollhättans fördelaktiga läge kunde på ett mycket bättre sätt utnyttjas efter det att slussarna hade byggts och transportproblemen undanröjts.
Besöks- och leveransadress:
Innovatum Science Center
Åkerssjövägen 16, Byggnad 60
461 53 TROLLHÄTTAN
Postadress:
Innovatum Science Center AB
Box 902
461 29 TROLLHÄTTAN
Telefon: 0520-289 400
Mail: sciencecenter@innovatum.se
Org. nr. 556556-7301
GLN 7365565567300